20110903

tabiat negative!

salam..pa kabo?ari ini nak kupas isu rokok!penah tak kowg terfikir walaupun kat kotak bawah ni ada gambar kesan kepada merokok!~



kecik sangat ae....
picture bawah ni zoom sikit

 
tapi tetap ada yang merokok.betul x.aq pun hairan tengok perokok-perokok ni..
 dan yang lagi aq tmbah hairan ialah ramainye perokok ini dari kalangan kaum melayu sendiri... 
mmm...susah nak cakap!!kerabat aq sendiri pun ada yang menghisap rokok...
kadang-kadang nak menasihati orang susahkan especially ahli keluarga sendiri~

 p/s:sila memberi komen about smoking!plz!!
(orang y mengharap)

6 comments:

SoLy SoLicious said...

gmbr3 dikotak rokok tu seolah xberi kesan lgsung kpd perokok tu..*sigh

Terbelog said...

kalo sehari x merokok
emosi terumbang ambing

DRceria said...

selagi mana ROKOK menjadi salah satu pendapatan sebuah negara, selagi itu ROKOK menjadi pilihan utama golongan perokok... walaupun cukai/harga rokok dinaikkan,, selagi masih ada dan wujudnya benda bernama ROKOK, ia masih menjadi permintaan...
analogi sy berikan : bayangkan kalau TOPUP menjadi pendapatan utama negara, dan tak boleh dibendung gejala TOPUP iaitu SMS,MMS dsb,,, negara tetap akan mengeluarkan TOPUP dengan lebih banyak walaupun cukai/harga TOPUP dinaikkan kerana permintaan dan penawaran tetap berlaku... bayangkan jika tiada TOPUP ditawarkan dipasaran, pasti takda gejala SMS,MMS dsb... mcm tu jugak lah dengan ROKOK.... kalu tak faham, bleh tya lgi..hehehe..
>.<

ain farahin said...

drceria:apa kesimpulan y nak dismpaikan??

DRceria said...

kesimpulannya sebuah negara yang baik perlu memikirkan alternatif yang lain untuk mendapatkan sebuah income yg mna menjaga kesemua kebajikan termasuk rakyat.. dari sudut kesihatan jgka panjang dan pendek..... mugkin perlu buat kajian lbih mendalam untuk meggantikan ROKOK kpd SESUATU.....

ain farahin said...

DRceria:setuju pendapat tu!!!terbaik